Vi følger opp kursrekken fra 2017/2018 og tilbyr nye Lean-kurs med oppstart 25. september. Kursene består av fire forskjellige samlinger hvor du kan velge å være med på en samling, flere eller alle.
Ved å være med på en eller flere av samlingene vil du bli bedre rustet til å ta din egen bedrift videre inn i fremtiden. Samtidig vil du møte andre i samme situasjon og knytte verdifulle bekjentskaper som kan være nyttige å ha med seg.
I denne kursrekken kan du lære mer om: Målnedbrytning og operativ styring gjennom tavlemøter, lean og administrative prosesser, forbedringsledelse ved hjelp av Toyota Kata, Lean HMS.
Pris og påmelding
Lean-kurset koster kr 3000 per samling. Lunsj er inkludert i prisen. Det er plass til 20-25 deltakere (se info under hvert kurs), så her gjelder «først-til-mølla-prinsippet». Påmeldingsfrist for 1. samling er 4. september 2018* til e-post registrering@7sterke.no
* Med forbehold om nok deltakere til at kurset igangsettes.
Kursplan
Samling nr.: | Dato/tid: | Tema: | Sted: | Arrangør: |
1 |
25.09.18 9.00-16.30 |
Målnedbrytning og operativ styring gjennom tavlemøter | Schütz Nordic AS |
SRM
|
2 |
11.12.18 9.00-16.00 |
Lean og administrative prosesser |
GIVAS |
KIWA TI
|
3 |
12.02.19 9.00-17.00 |
Forbedringsledelse ved hjelp av Toyota Kata |
Mapei AS | SRM |
4 |
30.04.19 9.00-16.00 |
Lean HMS | Forestia AS | KIWA TI |
- Målnedbrytning og operativ styring gjennom tavlemøter (maks 25 deltakere)
- Kort introduksjon til Lean, samt en gjennomgang av Hoshin Kanri metodikken. Her tar en utgangspunkt i hvilken retning/langsiktige mål virksomheten har, hvilke kritiske suksessfaktorer som må ivaretas, hvilke overordnede mål som etableres, hvordan disse brytes ned til operative mål i de enkelte avdelinger, samt hvordan vi etablerer planer og tiltak for at disse målene skal kunne nås.
- Vi gjennomgår og drøfter viktige momenter for å få dette til å bli inkludert som en del av det daglige arbeidssettet i organisasjonen. Det inkluderer hvordan en bygger opp og implementerer tavler og tavlemøter for å sikre et arbeidssett som ivaretar målplaner, status og et arbeidssett for eventuelle korrektive tiltak.
Målgruppe: Ledere og sentrale støttefunksjoner som ser behov for å sikre samsyn om mål, planer og tiltak, samt et transparent og effektivt arbeidssett knyttet til dette.
- Lean og administrative prosesser (maks 20 deltakere)
- Kort introduksjon til Lean-prinsipper, flyt og kontinuerlig forbedring.
- Utfordringer i typiske prosesser innen administrasjon som: fakturering, ansettelser, tilbud, saksbehandling etc.
- Kundebegrepet.
- Prosesser, prosessforbedringer og gjennomløpstider.
- Fra kaos til forenkling til standardisering til automatisering.
- Digitalisering.
- Effektive møter og tavlemøter.
- Gruppeoppgaver.
Målgruppe: Ledere og administrativt personell
- Forbedringsledelse ved hjelp av Toyota Kata (maks 25 deltakere)
- Toyota Kata bidrar til å skape en «lærende organisasjon». Det er en metodikk for å involvere medarbeiderne i et målrettet og systematisk forbedringsarbeid.
- Kurset baseres på boken «Toyota Kata» av Mike Rothner, men er tilpasset Leanimplementering etter den norske modellen «Lean på norsk».
- Det fokuseres på de to hovedkonseptene:
- Forbedrings-Kata: En rutine for å tenke og handle for å nå virksomhetens mål.
- Coaching-Kata: Metoden ledere bruker for å veilede medarbeidere i å praktisere rutinen i Forbedrings-Kata.
Målgruppe: Ledere og sentrale støtteressurser som ønsker å involvere sine medarbeidere i systematisk forbedringsarbeid. De som ved hjelp av en coachende lederstil vil utvikle en effektiv og lærende organisasjon.
- Lean og HMS (maks 20 deltakere)
- Kort introduksjon til Lean-prinsipper, flyt og kontinuerlig forbedring.
- Lean-filosofien og HMS-kultur.
- Visuell målstyring for HMS og SMARTE mål.
- Kontinuerlig forbedring av bedriftens HMS-prestasjoner:
- PDCA (PUFF)-hjulet.
- Lean-relaterte metoder og verktøy:
- 5S inkludert målinger.
- Tidstyver og sløsing (7Waste).
- 5xHvorfor.
- A3-problemløsning.
- Gruppearbeid.
Målgruppe: HMS-ledere, HMS-rådgivere, HMS-koordinatorer, ledere med personal– og HMS-ansvar, personal– og HR-ledere/-medarbeidere, kvalitets- /HMS-ledere.