7sterkes første markedsforum ble en udelt suksess, med spennende foredragsholdere med ulike ståsteder i markedet. Alle inspirerte publikum og bidro til å sette igang tankevirksomheten.
Stoler på magefølelsen: Truls Brataas og Erling Magnus Solheim hadde en klar idé om å bedre transport av sportsutstyr for ekstremsportutøvere. Ved å snakke med brukerne, henvende seg til topp designere og jobbe knallhardt mot utvalgte forhandlere klarte de på to år å skape suksessen Douchebags.
Gjennom bloggen til medeier Jon Olsson traff de målgruppen umiddelbart. Planen deres nå er å bli den største merkevaren innen reisevarer til actionsportentusiaster. Deres råd er å skille seg ut og stole på magefølelsen når du skal etablere et nytt produkt.
Heldige og dyktige: Siviløkonom Alexander Helle måtte overtale skredder T-Michael for å kunne stifte suksessen Norwegian Rain. De brukte mye tid på å skaffe gode materialer til sine regnfrakker, som har fått mye internasjonal oppmerksomhet for sitt unike design.
På grunn av finanskrisen måtte de tenke annerledes på finansiering, og skapte selskapet som en dugnad. Deres råd er at du ikke kan grave deg ned når du har uflaks, eller fly høyt når du har flaks. De ser verden som ett marked og lærer hver eneste dag noe som gjør dem bedre.
Den nye folkeligheten: Christian Fure og Marius Jensen fra Vizeum hadde mange råd til deltakerne på 7sterkes markedsforum. Jensen snakket om Den Nye Folkeligheten, der flere mennesker har tilgang til flere arenaer, og den tradisjonelle eliten har ikke monopol på å definere den gode smak.
Fure viste flere gode eksempler på rimelige og effektive digitale kampanjer fra blant annet Clas Ohlsson, Adidas og Sjoa Raftingsenter. Smarte ideer trenger ikke koste enorme summer var budskapet.
Fra proffmarked til butikk: Trond Hagerud og Peter Fekete fra Mapei delte sine erfaringer med sin satsing på konsumentmarkedet. De bruker utradisjonelle midler for å styrke kjennskapen til sin merkevare og øke salget. Blant annet sponser de nå sykkelsporten på TV2.
Som veletablert firma har de lagt vekt på grundig merkevare- og markedskommunikasjonsanalyse, markedsundersøkelser i forbrukermarkedet og samarbeid med det lokale kommunikasjonsbyrået Gandalf for å nå ut til nye målgrupper. Satsingen på annonsering i TV2, P4 og VG kombinert med smarte kampanjer på Facebook har allerede gitt resultater.