Store tanker på festningen

7sterkeAktuelt

7sterkes Markedsforum handlet om å tenke stort, enten du er en lokal industribedrift, et anerkjent PR-byrå, et prisbelønnet luksushotell eller gullmedaljevinner i OL. For deltakerne ble det en nyttig og lærerik vitamininnsprøyting.

– Vi har en tendens til å bli bedre når vi strekker oss, og derfor er det viktig å strekke seg hver dag. Det er viktig å ha en mental tilstedeværelse, unngå distraksjoner og ha fokus på den positive motivasjonen, sa Kjetil Jansrud da han avsluttet 7sterkes Markedsforum på Kongsvinger festning 6. juni.

De som hørte på han skjønner at det ikke er tilfeldig at han vant OL-medalje tidligere i år, ett snaut år etter at han falt i VM i Schladming. Tema for foredraget var motivasjon, og de tilstedeværende fikk gode råd av en toppidrettsutøver.

– Etter nedturen i VM med en skade som satte meg ut for ni måneder var jeg klar på at jeg skulle tilbake og kjempe om OL-medalje. Du må tørre å tenke stort.

Spennende program

Årets Markedsforum var det andre i rekken. Temaet å tenke stort gikk igjen hos foredragsholderne. Administrerende direktør Bjørn O. Waage i Magnor Glassverk AS innledet programmet med å snakke om produktutvikling, og hvordan både produkter til nærmere 140.000 kr og 149 kr bidrar til at selskapet nå går med overskudd.

– Vi må gi folk noe mer enn bare et glass du kan drikke av, forteller han.

PR-rådgiver Johannes Fjose Berg fra Trigger tok for seg en rekke eksempler på hvordan de bruker digitale medier for å skape oppmerksomhet.

– Lansering av IKEA-katalogenen er egentlig ikke så spennende. Med #TaStundenTilbake ble det løftet til noe nytt. I dag har vi en tilnærmet toveis, symmetrisk kommunikasjon med kundene på noen områder, og sammenhengen er nesten like viktig som innholdet, forteller Fjose Berg.

Han viste en film fra Mimi-foundation og appen til Uber som eksempler på vellykkede digitale satsinger.

– Det er viktig med effektdokumentasjon på nye områder når ting endrer seg underveis. Du kan evaluere fortløpende og gjøre endringer underveis i en digital hverdag.

Målbevisste tjuvradder

Matilda2Etter lunsj på Königs Winger og en minikonsert med plateaktuelle Matilda Gressberg var det tid for kommunikasjonssjef Siri Løining Kolderup fra Petter Stordalens prestisjehotell The Thief  og Jenny Bull Tuhus fra kommunikasjonsbyrået Fete Typer. De fortalte røverhistorien om hvordan en idé har blitt til et prisbelønnet hotell kjent over hele verden.

– Vi tenkte tidlig at vi måtte våge å tenke stort og plassere det nye hotellet på det internasjonale kartet. Det åpnes spennende luksushoteller verden over hver eneste dag, så vi spurte oss selv hvordan kan vi skille oss ut, sier Løining Kolderup. Deres historie om hårete mål viser at en gjennomarbeidet og konsekvent tankegang er et godt fundament for å lykkes. Fortsatt er The Thief trofaste mot grunnkonseptet, som har gitt merket for god design og priser i inn- og utland.

– Det var utrolig viktig at vi satte oss hårete og konkrete mål, forklarer Bull Tuhus. Hun anbefaler markedsføringsguru Seth Godins blogg for inspirasjon.

– Vi jobber mye på sosiale medier, men ikke med tilbud. Det handler om organisk vekst, ikke kjøp av likes. Nettsidene våre er salgskanalen, og den er ganske sober i det visuelle uttrykket. Samtidig skal du kjenne deg igjen fra du booker et rom der til du kommer til oss. Reisen startet på nett, understreker Løining Kolderup.

Nyttig fagdag

Ledere og markedsførere fra hele Glåmdalesregionen hadde tatt turen til Kongsvinger festning og 7sterkes Markedsforum fredag 6. juni. Etter responsen å dømme kommer flere til å våge å tenke stort i fremtiden.

– Det ble en fantastisk fagdag for alle salgs- og markedsinteresserte, i flotte omgivelser på hotell Königs Winger. Alle involverte bidro til å bygge oppunder tema for dagen. I følge tilbakemeldingene jeg fikk etter arrangementet var deltakerne meget godt fornøyd med utbyttet av dagen, sier Jannicke S. Mykkestue, leder for 7sterkes markedsnettverk.

Hun avsluttet med å markedsføre 7sterke og Høyskolestiftelsen i Kongsvingers nye tilbud om et deltidsstudie i markedskommunikasjon fra høsten 2014 og oppfordret folk til å sende henne en epost på jsm@eskoleia.no for mer informasjon.