Våg å være synlig var tema for 7sterke Markedsforum 2015 på Kongsvinger festning. Deltakerne fikk spennende suksesshistorier, lære hvordan du tenker som de beste og en kikk på de hotteste markedsføringstrendene.
– Vi har gått fra et behagelig monopol der vi styrte kommunikasjonen til å møte kundene våre på Twitter, SMS, Instagram, SnapChat, Nyhetsbrev, Google+, Facebook, Link.no og Online.no. Bare på Facebook har vi 300 000 følgere, fortalte dialog manager Jens Harrison fra Telenor Mobile.
Hans foredrag «Når skrek du til en kunde sist» viste gode eksempler på hvordan telegigantens kundebehandlere tar kundenes interesser på alvor, og hvordan denne kunnskapen har snudd potensielle vanskelige saker på nett til noe positivt. Det ga mye latter fra salen.
– Vi har temperaturmålere på hvordan de ulike ansatte jobber. Målet er å ligge på en behagelig temperatur, der vi verken er fraværende og kalde eller fremfusende og voldsomme. Han trakk fram Telenors nye portal link.no for deg som er litt over middels interessert i teknologi og duppeditter.
Erik Bertrand Larssen er kjent fra TV og som mentaltreneren til blant annet Martin Johnsrud Sundby. Hans foredrag «Lær å tenke som de beste» inneholdt mange gode råd for hvordan du oppnår mye med liten innsats.
– Det er ikke så stor forskjell mellom de beste og de som følger etter. Det handler om måten du tenker på, om å ta de små skrittene som skal til for at du blir bedre.
Gjennom et engasjerende foredrag trakk han fram personlige eksempler som har hjulpet ham gjennom livet, og tre verktøy alle bør ha.
– Du trenger en kikkert for å se målet, et kart å navigere etter og en høydemåler som forteller deg hvor du er. Hva er viktig for deg, spurte Bertrand Larssen.
Et morsomt tips var å se på hvordan du går.
– Hvordan du bruker kroppen påvirker hvordan hjernen din fungerer. Tenk på hvordan du reagerer når vekkerklokka ringer, og vær bevisst på hvordan du beveger deg.
Dagens overraskelse kom da Are Søby Vindfallet fra Hamarfirmaet Making View fortalte sin historie om veien fra et lite gründerselskap til møter med toppene hos blant annet Red Bull og Audi.
På YouTube-kanalen Re/Live 360˚ kan du se eksempler på hva 3D-teknologien deres kan få til.
– Vi tenkte «hvem er de råeste å lage en 3D-video for», og svaret var Red Bull. Så ga vi oss ikke før vi fikk til et møte. Det skulle vare en time, men ble mye lengre. Det ble starten på noe spesielt. Vi fikk på det meste 20 000 nye brukere i sekundet, og videoen ble lastet ned 1,8 millioner ganger. Brått var vi synlige for hele verden, fortalte Vindfallet.
Kundelisten har etter hvert blitt lang, og i disse dager jakter de kapital for å kunne utvide virksomheten for å møte etterspørselen. Dette er en historie det kan bli veldig spennende å følge videre.
Dagens siste foredragsholder var Chris Allan Simonsen, Kreatør i Trigger. Han tok for seg «12 trender, 12 muligheter, 12 utfordringer» basert på denne artikkelen.
– Verden har blitt mer uoversiktlig, men det åpner samtidig nye muligheter. Det handler om innsikt, forståelse og å se mulighetene, forklarte han.
Gjennom et godt og engasjerende foredrag viste han blant annet kampanjene #likeagirl for Always og #matro for Mills. Begge viser bedrifter som bruker et samfunnsengasjement som en del av markedsføringen. Han viste også fram kampanjen #womenshould for FN, et eksempel på hvorfor følelser fortsatt fungerer bedre enn smarte argumenter.
– Det som var rart og snålt for noen år siden er nå mainstream. Det er en utvikling som kommer til å fortsette, sa Simonsen.